اگر استادان انقلابی برای درد مردم فریاد نزنند، چه کسی فریاد بزند؟/ اندیشکده‌های بسیج استادان راه‌اندازی می‌شوند

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج استادان کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در مورد وضعیت تولید علم در ایران توضیحات مبسوطی ارائه کرد، که مشروح قسمت دوم از توضیحات او در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

تحول در علوم نیازمند درک منطق توحیدی است/ از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم

جانشین سازمان بسیج استادان کشور در ابتدا با اشاره به موضوع تحول در علوم گفت: در بحث تحول در علوم در یک بی سامانی بسر می‌بریم، اما سوال این است در این میدان سازمان بسیج استادان چه کاره است؟

حمیدی افزود: امام خامنه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی 5 محور را برمی‌شمرند: دین محوری، پیاده کردن قوانین الهی، عقل‌گرایی و دوری از افراط، چهارم عدالت اجتماعی که رونق اقتصادی را به دنبال می‌آورد و پنجم این که رفتارهای دانش‌بنیان و علم‌محور داشته باشیم یعنی مبتنی بر علم حرف بزنیم، بنویسیم، بگوییم و استدلال کنیم.

 عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام تصریح کرد: وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 80 به سازمان بسیج استادان برای تحول در علوم ابلاغ کرده است واقعا از عهده سازمان بسیج استادان برنمی‌آید و ما  نمی‌توانیم بازیگر اصلی این صحنه باشیم چون همانطور که عرض کردم تولید علم دینی نیازمند درک منطق قرآنی و روش تهذیبی است (زبان تحول آفرین و تولید علم دینی معلول درک منطق قرآنی است) که هنوز استادان دانشگاه‌های ما برای آن آموزش ندیده‌اند.

دانش‌بنیان و علم‌محوری رسالت بسیج استادان است/ باید فرصت خدمت‌گزاری به همه استادان توانمند داده شود

وی تاکید کرد: اما در نگاه تحولی به سازمان بسیج برای جامه عمل پوشاندن به تحقق تمدن نوین اسلامی سعی داریم در بعد پنجم تمدن‌سازی نوین اسلامی که بحث دانش‌بنیان و علم‌محور رفتار کردن است، فعالیت کنیم. هم اکنون استادان ظرفیتی به نام پژوهش و تدریس دارند اگر بخواهیم این ظرفیت را بسیج و سازماندهی کنیم لازم است که از استادان دغدغه‌مند در زمینه حل معضلات کشور استفاده کنیم، هم اکنون بسیاری از استادان توانمند وجود دارند امام میدان کار به آنها داده نشده است.

حمیدی با اشاره به توانمدی‌های فراموش شده نیروهای داخلی گفت: این همه استاد داریم که در حوزه مشکلات صنعت، معضل کم‌آبی، کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، اقتصاد و … فعالیت های علمی عمیقی داشته اند و می‌توانند به انقلاب اسلامی کمک کنند.

جانشین سازمان بسیج استادان گفت: ما برای کمک به حاکمیت در جمهوری اسلامی آستین بالا زده‌ایم و این کمک اصلا سیاسی و جناحی نیست، و اگر کسی در ایران ایده و نوآوری کارآمدی در صنعت، کشاورزی، پزشکی و .. دارد باید بتواند با راهنمایی‌های استادان بسیجی آن را به تولید انبوه برساند.

از ابتدای سال 97 اندیشکده‌های تهران و استان‌ها آغاز به فعالیت می‌کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام با بیان اینکه دو سطح اندیشکده تعریف کرده‌ایم گفت: که انشاءلله از ابتدای سال 97 کارشان را شروع می‌کنند یک سطح در استان‌ها و یک سطح در تهران. اندیشکده‌های سطح استان روی مشکلات و محورهای توسعه استان خودشان کار می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته باید متوجه بود که این اندیشکده‌ها به آسیب‌های جاهایی مثل پارک‌های علمی و فناوری دچار نشوند، در برخی پارک‌ها ایده‌ها گرفته می‌شود و بعد ایده از جای دیگر سردر می‌آورد. یا وقتی متوجه می‌شوند مبتکر چیزی را تولید می‌کند که وارد کننده آن محصول ضرر خواهد کرد، چون آن وارد کننده در نظام تصمیم‌گیری دخیل است و رانت دارد لذا در دستگاه‌های قدرت دخالت می‌کند و اجازه توسعه و پیشرفت به مبتکر را نمی‌دهد.

اگر استادان انقلابی برای درد مردم فریاد نزنند، چه کسی فریاد بزند؟

حمیدی افزود: بسیج استادان باید حقوق مردم را مطالبه کند، مثلا در شهریور ماه امسال به میزان دو برابر نیاز خوراک تمام مردم ایران برنج وارد کشور شده است یعنی تمام خانواده‌های شالی کار ما در سه استان شمالی کشور و شاید ده استان دیگر کشور مثل اصفهان بیچاره شده‌اند این‌ها دیگر نمی‌توانند پسرشان را داماد کنند و یا به دخترشان جهاز بدهند و از نظر اقتصادی بدبخت شده‌اند، اگر بسیج اساتید در اینجا ورود نکند و فریاد نزند چه کسی باید فریاد بزند؟ اگر بسیج استادان به خاطر توسعه بی‌رویه صندوق‌های قرض‌الحسنه که تبدیل به بانک شده‌اند و یا به خاطر عمیق شدن شکاف طبقاتی و شکل‌گیری طبقه پورشه‌سواران و در مقابلش گورخواب‌ها  و وضعیت بورس و بیمه در جامعه فریاد نزند، چه کسی باید فریاد بزند؟

 تبعیض و شکاف طبقاتی بازگشت به عقب است

هنوز مسئولانی ایمان به کارآمدی غرب دارند و یا آن قدر علم‌زدگی به معنی سکولار دارند که وقتی علت زیاد شدن زلزله‌ها در کشور، زیاد شدن گناه عنوان می‌شود علنا دست به تمسخر می‌زنند و استاد مذهبی ما را متهم به بیسوادی و عامی‌گری می‌کنند. اما اگر به روش قارون و فرعون در چند هزار سال پیش تبعیض و شکاف طبقاتی رقم بخوردکه اقلیتی لگسوزسوار بر اکثریتی پراید سوار فخر بفروشند آن را ارتجاع و بازگشت به عقب نمی‌دانند.

اگر دستگاه سنجشی بود که گرسنگی را مشخص می‌کرد نشان می‌داد بسیاری از مردمی که در خیابان هستند گرسنه‌اند اما از سر تعفف آن را بروز نمی‌دهند و این مربوط به فرهنگ غنی ایرانی ما است، جالب است که هرچه مدرن‌تر می‌شویم احساس مسئولیت و مشارکت اجتماعی کمتر می‌شود یعنی تنهایی خودرایی و فردیت به گونه‌ای در دنیای مدرن رشد کرده است که ارتباطات انسانی آدم‌ها با هم دیگر به شدت آسیب دیده است و هیچ کس به هیچ کس اعتماد ندارد و این یعنی مرگ سرمایه اجتماعیکه به واقع مرگ تمدنی است.   

این پارادوکس شکننده است یعنی من ایرانی مسلمان اصلاً دلم نمی‌خواهد این طور باشم و اکراه دارم ولی با پیاده کردن نعل به نعل لیبرالیسم به زور مرا به آن سمت می‌کشند. شما زیاد شنیده‌اید که رسول خدا فرموده‌اند اگر کسی شبی را صبح کند و به فکر مسلمین نباید اصلاً مسلمان نیست، نفرموده‌اند گناه کرده یا مکروه انجام داده نه، فرموده‌اند مسلمان نیست، اصلاً این آدم از دایره اسلام خارج است. لذا بسیج استادان و اندیشکده‌های آن یک رسالت برای خود قائلند و آن مطالبه حقوق مردم و حل مشکلات آنها است که استادان انقلابی در این حرکت پرچمدار خواهند بود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *